Írástól Lélekig

Iskolaérett lett a fiam… most örülnöm kellene?

Iskolaérett. Ügyes, okos, mozgékony. Kíváncsi. Szeptembertől elsős lesz.

Már most szorít a torkom.

 

Szerencsénk van. Abba az iskolába kerül, ahol dolgozom, nem kell a körzetesbe adnom.

Bennfentes vagyok – sok mindent látok. Azt, hogy ez egy kiváló iskola. Hogy nagyon kedves, csupaszív tanító nénijei lesznek.

De még mást is. Például, hogy az elsősöknek is van 7. órájuk. Igen, 7. Azaz 14.00-tól 14.45-ig. Nem egyszer egy héten, nem is csak kétszer…

 

álmos1

Mert így fér be az órarendbe a napi tesi és a hittan. Majd a kis 6 évesem minden nap egy órát fog kinn tölteni a suli betonudvarán, hiszen tornaterem csak egy van. Kinti testnevelésnek nevezik ezt hivatalosan. Ha esik, ha fúj. Ez az egészséges életmódra nevelés. (Azt hiszem.)

Ezután közvetlenül meg a napközi. Hivatalosan a védett tanulási idő. Az jó, mert eddig is tanult. Akkor még délután is fog. A 8. órában. Csendben és koncentráltan persze. Érdeke is ez, mert ha nem fegyelmezi magát, akkor hozhatja haza a leckét. 

Szerintetek látott már alsós gyereket a 7. órában tanórán valaki a fejesek közül?  Hallja magát, mikor azt mondja, hogy a tananyag növekedése szükségszerű, mert a 21. században felgyorsult az információáramlás?

Látott már kínlódó pedagógust, aki rettenetesen elfárad, mikor a 7. órában – saját szakmai meggyőződése ellenére – csendet, tanulást, koncentrációt követel az addigra már türelmetlenné, idegessé, zajossá váló osztályban? És agresszívvá. Igen. Mert a feszültség szétfeszíti őket. Mozgásra és szabadságra vágynak.

Nagyon gyerekek még, hát nem látjátok???

Látott már gyereket, akinek ebéd után nincs szüksége egy kis pihenésre, kényelmes fekvő/ülő helyzetre, csendes elfoglaltságra? De hol biztosíthatnánk ezt nekik? Nincs egy szőnyeg, nincsenek kényelmes fotelek/babzsákok. Most akkor ültessük őket vissza az iskolapadba vagy rohangáljanak az udvaron?

Miért kell szembe menni a természettel? A kis bioritmusukkal, az igényeikkel?

Miért kell az óvodából kilépő kisgyereket a tűrőképessége határáig hajszolni?

A tanulás sebessége a tudomány mai állása szerint nem gyorsítható. Hallottak már ilyesmiről a fejesek? Tudják azt, hogy csakis nyugodt tempóban, játékosan, sokat gyakorolva, többféle módszerrel körüljárva, többszörösen bevésve lehet elsajátítani az alapokat? Tudják azt, hogy inkább a készségeket kellene fejleszteni? A kíváncsiságot felkelteni? Megtanítani őket tanulni???

Szembesültek már azzal, hogy egy átlagos iskola alsó tagozatában már hatalmas szakadékok tátongnak a gyerekek között? Hogy ezekkel a feltételekkel, amik jelentősen korlátozzák a tanítók mozgásterét, a gyerekek jó fele NEM ÉRTI a matek házi feladatot? Egyszerűen túl bonyolult nekik a szöveges feladat értelmezése?

 

lecke

A képre a Kölöknet oldalán bukkantam.

De menni kell tovább, haladni kell, nincs megállás, jön a következő témakör! Zárkózz fel kisfiam, mert itt a suliban erre nincs idő! Ha nem tudsz figyelni, ha elfáradtál, úgy jártál! Talán majd otthon lesz ideje valakinek, hogy egyénileg foglalkozzon veled. Persze csak ha nyitva tudod még tartani a szemedet.

Hova fog kerülni az én fiam? Mit mondjak neki, ha lekoppan majd a feje délután, de még feladata van? Mit mondjak, ha játszani szeretne? Mit mondjak, ha azt mondja: Anyu, annyira fáradt vagyok???

Fáj.

Nincs választásunk. Nincs választásunk?

 

Azt hiszem, vagyunk egy páran, akik hasonlóképp érzünk. Ha Te is ide tartozol, akkor mondd el a véleményedet kommentben, vagy jelezz vissza egy lájkkal vagy megosztással. Elolvashatod, mit érez egy tanár, akinek meg van kötve a keze, de a napi penzumot teljesítenie kell: Egy kudarcba fulladt nap margójára.

Facebook közösségünk-höz csatlakozva is kinyilváníthatod a véleményedet, sorstársakra lelhetsz, ötletelhetsz.

Címkék: , ,

Kommentek

(A komment nem tartalmazhat linket)
  1. Hajnalka Molnár says:

    Milyen iskola ez? Valami spéci kéttannyelvű vagy tagozatos? Egy sima általánosban általában nem szokott 7 órája lenni az elsősöknek, csak szigorúan napi öt. Ettől persze még igaz, amit írsz, csak a hét órát furcsállom.

  2. Anna says:

    Igen, angolos iskola. Ami önmagában nem lenne gond, ha mondjuk nem kellene elsőben napi tesi (vagy lehetne a napközi alatt délutáni sportkör, aki igényli), meg heti egy informatika és erkölcstan óra. Mégis ez a jobb választás, mert itt dolgozom, egyszerűen így tudom megoldani azt, hogy hozzam-vigyem a gyereket, mert a körzetes suli pont ellenkező irányban van. Akkor meg ugyanazt az időt elutazgatnám, nagyon korán vinném, és a napközi után indulhatnék érte. De az angol is sok számomra. Főleg hogy leckét is adnak belőle.

  3. Anna says:

    Ha a heti 3 angolt leszámolom, akkor is minden nap van 6. óra.

  4. Hajnalka Molnár says: (előzmény @Anna)

    Tehát, ha jól értem, ez egy spéci tagozatos iskola, ahol per def. extra órái (angol, informatika, stb.) vannak a gyerekeknek, és ezt az átlagtól eltérő terhelést (kényelmi okokból) ráadásul te magad választottad a gyermekednek.

  5. Nem, csak az angol plusz. De a lényegen nem változtat, a terhelés minden elsősnek nagy. Ha a körzetes iskoláról azt hallottam volna, hogy kisebb a terhelés, egyértelműen oda íratnám.

  6. Itt úgy oldják meg, hogy a rajzot, technikát és a környezetismeretet angolul oktatják, így nem növeli az óraszámot.
    A megosztásokból és lájkokból egyértelmű, hogy a probléma nem csak azokat érinti, aki egyből nyelvoktatást is választ. Én így délután nem viszem különórára.

  7. Hajnalka Molnár says: (előzmény @Anna)

    Elsőtől harmadikig a heti kötelező óraszám 25. Ez napi öt órát jelent, nem hatot vagy hetet.

    Negyedikben ez a szám 27-re emelkedik, tehát a negyedikeseknek 3 ötórás és két hatórás napjuk van. Az említett kötelező óraszámokban már 2-3 órányi szabadon tervezhető órakeret is benne van, amelyet lehet akár angolra is fordítani.

    Nem azt mondom, hogy ne lenne napi öt óra sok egy elsősnek, sőt, pont azt mondom, hogy az. De azt is mondom, hogy minden egyes óra, ami a napi öt órán felül van, az az iskolád által hozzátett extra óra, beleértve az informatikát, nyelveket, egyéb extrákat, amelyekre igazából nem sok szüksége van egy elsősnek, sőt.

    Az elmondásod alapján az iskola, amelyet választottál, durván és embertelenül túlterheli a gyerekeket. Teljesen jól látod. Az az igazgató pedig, aki betervez egy elsősnek egy hetedik órát, súlyos szakmai hibát vét.

    Az a szülő pedig, aki ilyen extra tagozatos iskolába adja a gyerekét, lehet, hogy csak jót akar neki, de valójában inkább rosszat tesz vele.

    Ha jól számolom, tehát 33 órája van nálatok egy elsős kisgyereknek. Ez pontosan nyolc(!) extra “különóra” minden héten.

  8. Hajnalka Molnár says: (előzmény @Hajnalka Molnár)

    Tényleg döbbenten olvasom, amit írsz. Itt valami nagyon nincs rendben.

    Csak összehasonlításképpen: nálatok heti 33 órája van egy első osztályosnak. Nálunk pedig 30 órája egy hetedikesnek (heti öt angollal, napi tesivel, erkölcstannal együtt).

  9. Sajnálom, hogy kicsit félrement a beszélgetés, mert nem szeretném elvinni a beszélgetést az egyéni helyzetünkre, bár nem titok. 🙂 Egy általános problémára hívtam fel a figyelmet, mert körülnéztem a környékbeli iskolákban és nagyjából hasonlók a tapasztalataim. A tananyag mindenütt sok, lecke szokott lenni, a könyvvel haladni kell, az írás-olvasástanulás rohamtempóban halad. Nálunk konkrétan úgy van, hogy reggel 8 előtt van egy osztályfőnöki negyed óra, ezért a gyerekeknek már fél 8-ra kell beérni a suliba, hogy legyen idejük még levetkőzni, kipakolni stb. Aztán jön 4 óra, az 5.-ben pedig ebéd és aztán udvar egy 20 percre (pihenés helyett rohangálás), mert nem lehet ebédszünetet csinálni két óra között, hiszen a 16 osztály kettesével tud enni a kis ebédlőben. Igaz, hogy ez szünet, de időhúzás is, mert így mindig van 6. óra és olykor 7. Az etika, informatika és a napi tesi meg az, ami megdobja még az óraszámot és én feleslegesnek tartom ezeket a tárgyakat, mert így 2-3 előtt nem végez a gyerek. (És akkor még nem ment el úszni és néptáncra, amit imád, és nem látott hangszert. Egyelőre délután nem fogom különórára járatni.) Így hiába vannak napközben pihenőidők, elhúzódik az egész, amikor már nincs kedve és kitartása, akkor is van tanóra. Általánosságban azt látom, hogy fáradtak és türelmetlenek a gyerekek a nap végére. Egyre több köztük a konfliktus, a veszekedés, a hangoskodás, agresszió. Le is lassul a gondolkodásuk. Hazudni nem akarok, talán informatika nincs elsőtől.
    Köszönöm szépen a hozzászólásaidat, sokakat gondolkodásra ösztökélt a bejegyzés, és igazad van, minden helyzet más. Az enyém is csak kiindulópont a téma megközelítéséhez. Nem is tudom, jól döntöttünk-e, nyilván aggódom ezen. Az én helyzetem speciális is, hogy angolt is fog tanulni, de hidd el, ez nem volt elsődleges szempont, egyszerűen így alakult: két iskolából választhatunk, és nem látom, hogy a másik más szemléletű lenne, máshogy tudná megoldani ezeket a szervezési gondokat, a hely hiányát stb. Azt mondják, válassz tanító nénit – és mi ezt tettük. Reméljük, hogy ezek a kiváló tanárok tudnak segíteni a pszichés nyomáson, amit a körülmények és a fentről jövő szabályozás okoz.

  10. Hajnalka Molnár says: (előzmény @Anna)

    Tökéletesen meg lehet érteni, amit írsz, valóban sok (túl részletes) a tananyag, amin rohamtempóban mennek át a gyerekek, és az óraszám is lehetne kevesebb. Jó is, hogy erre felhívod a figyelmet.

    Viszont az is fontos kérdés, hogy miért az ilyen erősen túlterhelős iskolákat választják a szülők a normál tanrendű iskolákkal szemben.

    Tényleg nem lehetne ezt jobban csinálni? De, lehetne.

    Miért jár egy általános iskolás gyerek fél nyolcra iskolába (ilyet még nem is hallottam), amikor a szakmai kutatások azt bizonyítják, hogy a későbbi iskolakezdés önmagában javít az oktatás minőségén.
    Ez az igazgató heppje? Vagy a kollégák forszírozzák? Konkrétan a tanító nénik egyetértenek ezzel? Mivel indokolják?

    Vagy például mivel indokolják a heti nyolc órányi extra óra szükségességét? Szerintük ez rendben van így?

    Szóval ez valahogy úgy szokott lenni, hogy beülnek az ovis szülők az iskolai tájékoztatóra, és elkezdődik a kérdéscunami:

    1. Van-e angol?
    2. Van-e informatika?
    3. Van-e karate, dzsúdó, fociedzés, korcsolya?
    4. Van-e zongora, hegedű, szolfézs?
    5. Van-e rajzszakkör?
    6. Van-e néptánc?
    7. Nyolcadikra megvan-e az angol középfokú, esetleg felsőfokú?

    Majd azt az iskolát választják, ahol a lehető legtöbb igen választ adják nekik. Ha pedig nem ilyen az iskola, akkor délután járatják a gyereket külön tanárhoz zongorára, edzésre, angolra és így tovább.

    Miközben a hatéves gyereknek nincs szüksége angolra, informatikára, ilyen-olyan extra órára. Neki egyetlen dologra van szüksége: udvaron rohangálásra, és felhőtlen fára mászásra (ez nem vicc, szintén tudományosan kimért eredmény).

    Ugyan is a hatéves idegrendszerének nem a padban ülős, szervezett órákra, és nem pihenésre, hanem folyamatos mozgásra van szüksége. Ez életkori sajátosság. Ezért rendetlenkednek, ficánkolnak, agresszívek hetedik órára már: mert padba kényszerítik őket.

    Akkor most kérdezzük meg az igazgatót, hogy miért szervez olyan iskolát, ahol hatodik-hetedik órája is van egy gyereknek. Miért szervez olyan iskolát, ami a gyerek érdekei ellen van. Nem ismeri a szakirodalmat? Sosem látott még gyereket? Rosszat akar nekik?

    Nos, egyszer tényleg érdemes megkérdezni. Várhatóan azt fogja felelni, hogy ezt maguk a szülők akarják így. Ez egyfajta sajátos “piaci” igény.

    Először ugyan is a szülők fejében kellene rendet tenni.

    Hadd legyenek tisztában azzal, hogy a hatodik-hetedik tanóra elsőben egész egyszerűen nem normális. A fél nyolcas kezdés nem normális. A heti 8 extra óra nem javítja, hanem rontja a gyerek teljesítményét, egész iskolához való hozzáállását. A sok különóra rombol. Ki kell harcolni legalább a napi egy óra udvaron szaladgálást. Számon kell kérni ezeket az igazgatón.

    Csak per pillanat még az a helyzet, hogy ahol nincs extra óra, oda egész egyszerűen nem viszik a gyerekeket. Sőt, minél több az extra óra, annál felkapottabb az iskola. Igaz?

    A minden napos tesi egyébként nem lenne rossz (hiszen mozgásra van a gyereknek szüksége, nem angolra), ha meg lennének hozzá a feltételek, és ha a tanító nénik jól csinálnák. Az erkölcstant pedig azért vezették be, hogy a nagy magyar keresztény Magyarországon legyen az órarendbe építve egy hittan. De nem mertek mindenkit hittanra kötelezni, így lett az erkölcstan, ami így nézve elég nagy hülyeség. De ez még akkor is csak heti 1 óra a 8-ból! Marad 7.

    Szóval szerintem is jó kérdések ezek. Miért panaszkodnak a szülők, hogy a gyerek le van terhelve, ha leginkább ők maguk gerjesztik ezt az igényt? Miért az extra tagozatos iskolákba viszik a gyereket? Miért szolgálják ki az iskolák ezt az igényt? Miért nem tájékoztatják a szülőket erről?
    Ja, hogy ezt a tanítónénik el szokták mondani, csak nem hallgatnak rájuk?

    Tehát összefoglalva: az elsős gyerekeknek van napi négy órájuk, és egy testnevelésük. Ennyi bőven elég nekik (sőt, sok is), minden további különóra már nettó kitolás a gyerekekkel. A fél nyolcas kezdés pláne. 🙁 A sok házi feladat úgyszintén. Hogy nem mehet szünetben a gyerek szabadon az udvaron rohangálni, dettó. Más országokban minden időben kimennek az udvarra a gyerekek, esőben is, hóban is, mínuszokban is. Mert az ő érdekük.

    Valahol a sok igény közt éppen ők vesznek el félúton: a gyerekek, akikért az iskola van.

  11. Nagyon igaz, amit írsz, sok szülő fejében is rendet kellene tenni!

  12. Hajni77 says:

    Kislányom is nyáron tölti a 6-ot, elvileg kezdi a sulit szeptemberben. A körzetes egy angol-magyar kéttannyelvű iskola lenne, ami még nekem is erősnek tűnik, pedig közel 40 éves vagyok, nemhogy egy oviból éppenhogy kikerült gyereknek, így egy olyan iskolába fog menni, ahol fokozatosan váltanak át a tanulásra, művészeti és csak 4. osztálytól fog nyelvet tanulni. Őszintén szólva, nem értelek. Beíratod a gyerekedet egy olyan iskolába, amit közelről látsz, mert ott dolgozol, és pontosan tudod, hogy mennyire nagy követelményt támaszt az oviból kikerülő gyereknek. Miért? Mert ez van közel? Számomra az a cél, hogy a lányom megszeresse a tanulást, ne kudarcélményei legyenek, és maradjon idő a játékra is, ami a kéttannyelvűbe lehetetlen. Én elgondolkodnék a helyedben, hogy biztos, hogy megéri-e a rengeteg kétséged ellenére is ide iratni a gyerekedet!

  13. Igazad van, még nyitva van a kérdés. Nagyon sokat gondolkodunk rajta. Leginkább a tanárok személye vonzó nekem itt, és a rugalmas hozzáállás a napközihez (vannak iskolák, ahol szigorúbban veszik a 4-ig bennmaradást, és vannak napköziotthonosok is, ahol ugyanez a helyzet, nem lehet előbb elhozni). Másrészt az, hogy BKV-vel elérhető távolságban legyen a suli, mert nincs autónk. Nem tudom, mennyi esélyünk van körzeten kívüli iskolába jelentkezni.

  14. Hajni77 says:

    Nálunk van két olyan iskola a kerületben, ami nem körzetes, csak az a feltétel, hogy kerületi lakos legyen. Olyanba megy. Nézz körbe, biztos Nálatok is van 1-2 olyan iskola, ami nem körzet szerint van.


Kommenteléshez kérlek, jelentkezz be:

| Regisztráció


Mobil nézetre váltás Teljes nézetre váltás
Üdvözlünk a Cafeblogon! Belépés Regisztráció Tovább az NLCafé-ra!